SAS – ut på tur, aldri sur?

En gang på nyåret  kl.07.55 Fra Gardermoen til Hurghada

Spent familie entrer Gardermoen med omlag 6 timers flytur foran seg. Etter en særdeles vellykket ferie på samme sted i fjor, hadde vi nok en gang mobilisert for en uke i praktfulle Makadi Bay. Ungene mine, lik meg selv da jeg gjorde mine første reiser, synes (og med god grunn) at ferien starter allerede på flyet. Det var vår innstilling også denne morgenen, etter behagelige reiser med MyTravel opptil flere ganger tidligere. Ja, vi visste at SAS var selskapet som skulle fly oss denne gangen. Allikevel – og naivt nok i etterpåklokskapens navn, så vi for oss blide og freshe flyverter, deilig (varm) frokost, muligens en film for barna, god informasjon om bestilling av varer, mulighet for å kjøpe (ubegrenset med) brus og vann begge veier, muffins som annonsert i bestillingslisten over Food and Beverage. For å nevne noe – dette var jo tross alt en chartertur…

Men, la meg ta dere med på en liten reise into the real world. SAS – flaggskipet i norsk luftfart.

Det hele starter når en noe gusten sjefspursher går siste kontrollrunde i flyet for å sjekke at vi er forsvarlig beltet fast, og da han lener seg over meg for å sjekke at minsteprinsessen har beltet på under Donald-bladet. Hvorpå jeg slås tilbake i setet av alkoholdunst, som ikke er til å feil av. Ja, ja tenker jeg. Kanskje er jeg bare litt ekstra vàr denne morgenen, så jeg bestemmer meg for ikke å si noe til noen før jeg eventuelt kjenner det en gang til. Noen minutter etter take off skal vedkommende annonsere programmet for flyturen. Den bestod av kremting, laaaange pauser, mumling, snøvling, avbrytelser for å konferere med flyvertinnen som satt ved siden ham, rettelser som ikke var oppklarende, sukk og stønn. Avslutningsvis tror jeg det ble nevnt at han skulle komme tilbake med mer informasjon, og flere med meg trakk et lettelsens sukk. Jeg satt langt fremme i flyet, og kunne se ham tørke svette mens han snakket.

Deretter stod frokosten for tur… Og selvsagt er man skrubbsulten når man har rukket å være oppe i 4-5 timer når klokken nærmer seg 09 om morgenen. Liten pappeske med minimalt innhold settes på bordet med skjelvende hånd av pusheren. Også denne gangen med en besynderlig eim, som både barna mine og samboeren min spontant kommenterer. Jeg tenker at jeg bør varsle noen, og den dag i dag angrer jeg på at jeg ikke så gjorde.

MEN – hvem varsler man i en slik situasjon? Hans medhjelper i øvre del av det trange innenlandsflyet, så både sliten og overarbeidet ut. Skal man banke på hos kapteinen, og hvor populært er det egentlig etter 11/9? Skal man konfrontere vedkommende det lukter av, og som ikke på noe måte synes å ha en optimal dag på jobben fra før – og med hvilke konsekvenser? Etter en kort rådslaging med meg selv, bestemmer jeg meg for å la det bero, og inntil videre bruke mitt yrkesmessige skjønn – som innebærer god observasjon- og vurderingsevne av folks tilstand.

Rett skal være rett. Formen til vedkommende virket å komme seg utover formiddagen, og ingen store blødmer kom for en dag resten av turen. Dog skal det nevnes at jeg ikke slappet av et sekund under hele flyturen, da jeg følte meg forpliktet til å holde et våkent øye med det som til enhver tid skjedde i kabinen. På en av utfluktende vi var på senere i uken, snakket vi med flere som også var opptatt av denne selsomme flyturen, og som ønsket å få bekreftet at de ikke var alene om sin opplevelse av denne flyturen.

Maten er forøvrig et kapittel for seg selv, men la meg nevne det kort. For en pris à 150 kr for voksen tur-retur og 75 kr for barn, så forventer jeg i det minste å kjenne at jeg har spist, når boksen er tom. På hjemturen, klok av skade over at vi ikke ble mette på turen ned, ber vi om å få bestille muffins og brus – som et lite supplement, og som annonsert i oversikten over Food and Beverage. Etter mange timer på flyplassen i Hurghada, og en lang check in, var vi både sultne og tørste. Noe overraskende får vi da til svar (vi satt på rad åtte) at det var utsolgt for både brus og muffins m.m. Og at det igjen skyldes at de ikke får påfyll av varer i Hurghada. Vann derimot kunne vi få kjøpe – noe vi gjorde. 3 timer ut i flyturen begynte det ene barnet å føle seg uvel, og alle var vi tørste. Vi ba derfor om å få kjøpe mer vann. Denne gangen med beskjed om at vi kunne få (gratis riktignok) ETT GLASS vann hver, da de begynte å gå tomme for vann også. Dette var et svar vi nesten ikke kunne tro. Unødvendig å tilføye at stemningen i familien sank enda noen hakk. Opplagt ble det en nokså elendig avslutning på en ellers innholdsrik og deilig ferie.

Vi voksne i denne familien er svært reisevante, og anser oss for å være både tålmodige og fleksible som personer. Ikke er vi utpregede luksusdyr heller. Men, når vi bruker 18.000kr på en ukes ferie, så regner vi også flyturen som ferietid – og forventer bedre service enn som nevnt over. Det å sitte 6 timer på et fly som ellers er på størrelse med et innenlandsfly, med det høye aktivitetsnivået det innebærer når mange familier er stuet sammen på et lite område – bør være synonymt med både god plass i midtgang og eksellent service fra oppmerksomme flyverter. Desverre ble ikke dette vår erfaring.

Vi kommer ikke til å slutte å reise, og ja – vi planlegger allerede ny Egypt-tur. Men, klok av skade kommer vi til å velge avvreisedato og reise- og flyselskap med omhu. Noe som allerede og dessverre, setter begrensninger også ift valg av reisemål for den forestående sommerferien.

Denne lange kommentaren ble postet til SAS kundeservice for godt over en uke siden. Fortsatt har jeg ikke fått noen beklagelse eller tilbakemelding.

Kristin – ut på tur, aldri sur.